2016. jún 30.

Szent Jakab útján - Swiss Route 7.Nap

írta: Zarándok Kaland

Jungfraujoch és Interlaken -Thun - Schwarzenburg 39 km kerékpározás

Minden svájci utazás csúcspontja a Jungfraujoch kilátó. A Jungfraujoch vasútállomása a világ legmagasabban fekvő állomása,  3.454 méteres tengerszint feletti magasságban található.

A kilátó 2 részből áll,  a 3.454 méter magasan lévő Jungfraujoch és a 108 méterrel feljebb található Szfinx teraszból. Ide egy speciális lift viszi fel a turistákat,  ami Svájc leggyorsabb liftje.
Jó időben elképesztő a kilátás,  több mint 200 hegycsúcs látszik.  Nekem mázlim volt,  10 percig  napsütésben tudtam a látványban gyönyörködni :-)

Korán keltem, hogy a legelső vonattal támadhassam „Európa csúcsát”. Az Early Bird jegy az első 2 vonatra vonatkozik , 6.35 és 7.05 indulással. Nem bíztam a véletlenre, már 15 perccel az indulás előtt a vonaton ültem, előtte pedig biztonságba helyeztem a kerékpárt és a csomagjaimat is az állomás kerékpár és poggyász tárolójában. Pont amiatt döntöttem a mai nap mellett, hogy 1 hetes időintervallumban ma délelőtt 10 óra után jelezték a legtisztább időjárási viszonyokat.

Már majdnem kezdtem teljesen elkeseredni, ugyanis a Szfinx kilátó tetején az orromig sem láttam a sűrű ködtől, de……………….. délelőtt 11 óra előtt néhány perccel hirtelen minden kitisztult és láthattam a környező csúcsokat.
"In Wunderground,  we trust! "

Ez a „hab a tortán” Svájcban, itt lehet a legmagasabbra felmenni egy közönséges turistának. Konkrétan: a legmagasabb pont: 3571 m, a Szfinx kilátóterasz szintje.

Interlakenből a kék-sárga vonattal Grindelwaldba vagy Lauterbrunnenbe indulhatunk, innen a zöld-sárga fogaskerekűvel a Kleine Scheideggig (az Interlaken-i oldalt egyszer mindenképpen ajánlom, lényegesen szebb a kilátás a vonatból). Csak a fel jutás (és a lejutás), beleszámítva az Interlaken-i indulást is, kb 3,5 óra egy irányba! Általában nem szoktak egy ilyen tartalmas napra mást tervezni, hát nekem azért valószínűleg gazdagabb a fantáziám….

Fontos figyelmeztetés: kb. 14 óra után már nem visznek fel senkit, le is kell hozni a jónépet! A jegyvásárlást tudjuk reggel is intézni, nekem gond nélkül ment, reggel 6.00-kor nyitnak a pénztárak. A Jungfraupass 2. osztályra jó. Még egy észrevétel: a svájci vasutak (kivéve a nemzetközi viszonylatokat, keskeny nyomtávúak (1000 mm), emiatt viszonylag szűk a hely. Nagyobb tömegben elég zsúfoltak a vonatok, a lábak is összeérnek, olyan keskeny a hely. A Kleine Scheideggről a piros vonattal kell felmenni a TOP-ra (a Jungfraupass érvényes az Eigergletscher megállóig, aki itt szeretne kirándulni, annak nem kell pótjegyet váltani).

Az Eigergletscher megállótól a vonat egy kb 7 km hosszú alagútban halad a végcéljáig. Az egész egy műszaki csoda, ami a tetején létesített építményekben csúcsosodik ki. Addig is felfelé 2 helyen megáll a vonat 5-5 percre, hogy a kilátó ablakokon keresztűl a panorámát meg lehessen csodálni (Eigernordwand, Eismeer). Konkrétan semmit sem lehet látni, de legalább kifújhatod magad az alagút közepén. A végállomásnál  lehet csodálkozni, hogy 3450 méteren mit építettek ki a svájciak. Egy teljes vasútállomást, több étterem, folyosóhálózat, Jégpalota (ez egy gleccser belsejében van kialakítva), lift (még 100 m-el visz feljebb), kilátóterasz csillagvizsgálóval, stb. Ha leértünk az alagutakhoz, mind a két irányban elhagyhatjuk a zárt helyet (néhány perc pihenés ajánlott a büfében, aklimatizálódni a magassághoz).

Ha a Plateau felé megyünk, akkor útba ejthetjük a Jégpalotát is. A Plateau-ról szó szerint fantasztikus kilátás van (Ajánlott egy minőségi napszemüveg, 10 perc után már nem látunk semmit egy silányabb verzióban, olyan erős a nap). Jól látszik az Aletschgletscher is. Bár nekem erre nem volt az időjárási viszonyok miatt esélyem, de más beszámolókból tudom, hogy a másik oldalon hosszabb túrát is tehetünk, kb. 2 km-re van egy menedékház, addig szépen karbantartott úton lehet sétálni. Ezen az oldalon sok pénzköltési lehetőség van (lesikló kötélpálya, szánkópálya horror áron).

Jó időben nem kell nagyon felöltözni, akár rövid ujjú ingben is lehet sétálni, de min. 25-ös faktorú napvédő krémmel még Kleine Scheidegg környékén be kell kenni magunkat, az ajkunkat és orrunka akár ennél erősebb ápoló stifttel! 20 perc alatt le lehet égni, lerohanni pedig nem szabad innen! Ha ezzel is végeztünk, akkor fel lehet menni a csúcsra (Top of Europe), ez a Szfinx kilátóterasza. Ez tényleg a csúcs!!!! Többet erről nem írhatok, vagy átéli az ember ezt az érzést, vagy nem.

Ha leértünk, akkor javasolt egy azonnali frissítő fürdő (ha van rá lehetőség) és egy jó órás pihenő (gondoljunk bele: kb.  3000 m szintkülönbséget győztünk le aznap, ez sokakat megviselhet, még ha nem is jön ki azonnal, valamint az igen intenzív nap volt úgy egyébként is, a 7 óra vonatozás, a sok látnivaló, az intenzív benyomások, behatások (az erős fény, a szintkülönbség), még az erősebb szervezeteket is igénybe veheti. Én viszont délután 3 után egy gyors átöltözést követően elkezdtem tekerni Schwarzenburg irányába.

Ha érdekelnek hazai bor- és önismereti kirándulások, hátizsákos kalandtúrák és zarándok utak, akkor tekintsd meg túranaptáramat.

Szólj hozzá

zarándok gyalogtúra gyaloglás zarándokút Jungfraujoch Thun Szent Jakab útja élmény- és panorámatúra Swiss Route Interlaken Schwarzenburg